concept cars

TANULMÁNY-
AUTÓK

A Lexus tanulmányautói izgalmas bepillantást engednek a jövő formatervezési irányzataiba.

main menu lexus brand

FORMATERVEZÉSI
INNOVÁCIÓ

Ebben a szekcióban bemutatjuk leglátványosabb formai tanulmányainkat.

hybrid cars

HIBRID
AUTÓK

Sokféle hibrid autó létezik, egy dolog azonban mindegyikben azonos.

lexus service

LEXUS
MÁRKASZERVIZEK

Az Önhöz legközelebbi Lexus Központok vagy márkaszervizek egyszerű keresése.

jarmutartozekok thumb

ALKATRÉSZEK ÉS
TARTOZÉKOK

Az eredeti Lexus alkatrészek és járműtartozékok használatával hosszú távra biztosíthatja autója megbízható működését.

lexus today

A LEXUS MA

Lexus gondolkodásmód: egyedülálló betekintés abba, milyen innovatív módon közelítjük meg a tervezés folyamatát.

VISSZA A CIKKEKHEZ

INTERJÚ NERI OXMAN
FORMATERVEZŐVEL

2017. FEBRUÁR, MIT MEDIA LAB

1. Mit érzett, amikor megkapta a Lexus International ajánlatát?

Amikor a Lexus megkeresett bennünket The Mediated Matter Group-nál, éppen egy projekttel voltunk elfoglalva, a csapatunk egy optikailag átlátszó üveg 3D nyomtatásán dolgozott. Ezt a technológiát eredetileg 2015-ben dobtuk piacra, azóta dolgozunk az újratervezésén, hogy épületüvegként funkcionálhasson. Ez a technológia abba a szakaszba lépett, hogy szükség volt egy konkrét projektre (és nem fordítva, vagyis nem a feladathoz kellett megtalálni a megfelelő technológiát), és ekkor jött a Lexus!

2. Hogyan képezné le az „UGYANAKKOR” témát?

Az „UGYANAKKOR” érdekes kifejezés, bizonyos összefüggésben azt is jelentheti, hogy mégis: ősi, mégis modern. Ezért egy olyan egészet (tartalom) jelent, ami több, mint a részeinek az egésze (szókészlet). Érdekes szó, hiszen kiemeli a kapcsolatot a különböző és gyakran ellentétes szavak között: gyors, ugyanakkor lassú, kemény, ugyanakkor lágy, sötét, ugyanakkor világos, haladó, ugyanakkor hamisítatlan, időtlen, ugyanakkor pontos. A kifejezés egyfajta nyelvtani eszköz, amely két olyan meghatározás között teremt kapcsolatot, amelyek egyébként nem passzolnának, megfoghatatlanná tennék a kifejezést: egy régi nézet, amely valahogy mégis olyan friss. Szóval számunkra az UGYANAKKOR egészeket jelent, amelyek nagyobbak, mint a részeik összege, és olyan tartalma van, ami a felszínen ellentmondásnak vagy kibékíthetetlen ellentétnek tűnik. Nem elválasztja, hanem összehozza a dolgokat.

3. Hogyan viszonyítaná az UGYANAKKOR témát az installációjához?

Számunkra a The Mediated Matter Group-nál az UGYANAKKOR téma különösen inspiráló volt, hiszen azt hirdeti, hogy az egészek világa felülmúlja a részek világát.

Például egy épület, egy repülő, egy ruha vagy egy autó tervezéséről és megépítéséről kétféleképpen lehet gondolkodni. Az első lehetőség, hogy ezeket a dizájn tárgyakat gépeknek tekintjük: szerkezetnek, amely részekből áll, mechanikus erővel működik, és minden résznek jól meghatározott funkciója van. Ha összerakjuk, a részek elvégzik a saját külön feladatukat, például a repülés (repülőgép), a vezetés (autók), vagy a benne élés (épület) aktusát. A második lehetőség, ha organizmusként tekintünk ezekre a tárgyakra, vagy mint lényekre, ahol az egész nagyobb, mint a részek összege, és így már nem a repülés vagy vezetés aktusáról beszélünk, hanem a repülés vagy vezetés élményéről: az ajtó hangja, a sima kormányzás, a kilátás minősége, a hangok lelke, egy-egy mechanikai eszköz élő kvalitásai, az átláthatóság adománya. Amikor ezek a részletek együtt vannak, élmény lesz belőlük, amelyet már nem lehet összetevőkre bontani. Sőt, amint megpróbálnánk elemeire bontani, megszűnne létezni. Úgy gondoljuk, hogy azok a nagyszerű vállalatok, amelyek számára fontos a dizájn, szervesen hordozzák ezt a szellemiséget.

A természet ugyancsak szinergikus módszerekkel dolgozik: hatékony, ugyanakkor hatásos, funkcionális, ugyanakkor gyönyörű, időtlen, ugyanakkor pontos, állandó, ugyanakkor ciklikus, következetes, ugyanakkor alkalmazkodó, fenntartható, ugyanakkor ökologikus, kiegyensúlyozott, ugyanakkor érzékeny. Minden, ami a természetben jön létre, olyan egésznek fogható fel, amely nagyobb részeinek összességénél.

Installációnk esetében olyan élményt kívántunk teremteni, amely holisztikus és nem összetevő-alapú, és ez vonatkozik mind a tervezését lehetővé tevő új technológiára, mind pedig a végeredményre. Az organizmusok és a gép, valamint a mechanikus és az élő közötti szinergia vezetett és inspirált bennünket.

4. Mi a különleges a 3D üvegnyomtató technológiában?

Röviden összefoglalva, az optikai lencsék építészeti léptékű nyomtatására ad lehetőséget.

Az üveg fújása, préselése és formázása – egyebek mellett – mind azért van, hogy növeljük az üveg teljesítményét és funkcionalitását. Ugyanakkor az a lehetőség, hogy a gyártás során nagy térbeli felbontásban képesek vagyunk hangolni az üveg optikai és mechanikai tulajdonságait, önmagában kevés.

Az üveg additív gyártása lehetővé teszi számunkra, hogy olyan szerkezeteket hozzunk létre, amelyek a gyártás során nagy térbeli felbontásban geometriailag testre szabhatók és optikailag hangolhatók. A múltban színátmenettel is kísérleteztünk, és képbe kerültek olyan megoldások is, ahol a színezés befolyásolhatja a természeti erőkkel történő kölcsönhatást; különösen igaz volt ez az energia befogása és a napsugárzás összefüggésében. Mivel képesek vagyunk különböző vastagságú és összetett tulajdonságú anyagokat tervezni és 3D-ben nyomtatni – ellentétben az üvegfúvással, ahol a belső tulajdonságok határozzák meg a külső formát – képesek vagyunk szabályozni a napenergia-áteresztést. Más szóval a préselt vagy fúvott üvegrészekkel ellentétben – amelyeknek szükségszerűen sima a belső felületük – egy nyomtatott rész belül is és kívül is képes felvenni összetett felületi tulajdonságokat. Ezek a tulajdonságok optikai lencseként működhetnek, és komplex, fény-kausztikus mintázatokat adnak.

Ez a képesség lehetőséget teremt az összetett optikai lencsék, átvivő optikai eszközök nyomtatására, amelyek a fénytörés függvényében fókuszálják, illetve szétszórják a fénysugarakat. A jelenlegi projekt által jobban meg tudtuk érteni a tervezés nyomtató által megszabott korlátait, ideértve a szögeket, a motorizált nyomtatógép fordulási szögét, amelynél még lehetséges – és fenntartható – a nyomtatás szerkezeti integritása. A csoportunk azon is dolgozik, hogy jobban megértse a nyomtatott tárgyak mechanikai és optikai tulajdonságait.

A The Mediated Matter Group a Peter Houk vezette MIT Glass Lab-bal és az MIT Mechanical Engineering részlegével együttműködve 2015-ben hozta forgalomba az első üvegnyomtatót. Azóta keményen dolgozunk a nyomtató új generációjának létrehozásán. 3D-s üvegnyomtatónk második generációja a The Mediated Matter Group azon előzetes erőfeszítéseire épít, amelyek az optikailag átlátszó struktúrák additív gyártásához kapcsolódnak, és ezáltal alapjaiban rendezik át az anyagok tulajdonságaival kapcsolatos információkból eredő platform architektúrát és folyamatkontrollt. Az volt a célink, hogy egy olyan, rendkívül megbízható gyártási platformot hozzunk létre, amely alkalmas hangolható, ugyanakkor kiszámítható mechanikus és optikai tulajdonságokkal rendelkező üvegstruktúrák gyártására. Mivel az építőanyag nagy viszkozitású, és megmunkálási hőmérséklete viszonylag magas, a platform tekintetében a gyártási folyamat megkövetelte az üveg termodinamikus viselkedésével kapcsolatos alapvető ismereteket. Ez az új gyártási platform, végig az üveg formázása során digitálisan integrált, új, négytengelyű, mozgásszabályozó rendszerrel kombinált hőszabályozó rendszert biztosít, amely lehetővé teszi a hatékonyabb folyamatvezérlést, a nagyobb mértékű térbeli pontosságot és precizitást, valamint a gyorsabb termelési szintet, 30 kg-ig folyamatos olvadt üveg lerakódással.

5. Mi jelentette a legnagyobb kihívást a projekt során?

Ez a projekt a kihívások sorozata. Technikailag is feladja a leckét, hiszen első ízben vezettük be építészeti léptékben az optikailag átlátszó, 3D üveg nyomtatását. A legnagyobb próbatételt jelentő szempont ebben a léptékben és úgy általában az üveg mechanikai és optikai tulajdonságainak hangolása, hiszen a megmunkálás, a kezelés és az adagolás nagyon magas hőmérsékleten történik. Ahhoz, hogy az üveg kellő mértékben folyékony legyen, és átmenjen a nyomtatófejen, az anyagot több mint ezer fokon kell tartani. Ahhoz, hogy ezt elérjük, a nyomtatókat minden munkafázisban (olvasztás, folyatás, hőkezelés stb.) külön-külön fűtőkamrákkal kell felszerelni.

A világon az egyik legforróbb hely a kaliforniai Death Valley, ahol már 57 fokos hőséget is mértek. Képzeljük el, mit jelent az, amikor ezer fokon nyomtatunk üveget! Egy üvegre szakosodott csapattal dolgozunk, van köztük olyan, aki évtizedek óta üvegfúvással foglalkozik, és ők tényleg nagyon nagy körültekintéssel kezelik ezt az anyagot.

A nyomtató megépítéséhez különálló fűtőkamrák tervezésére és létrehozására, valamint minden munkaszakaszban – az olvasztás, a folyatás és a temperálás fázisában – vonatkozó hardverekre és szoftverekre volt szükség. Minden folyamathoz testre szabott kamra, minden kamrához külön hőskála kellett. A technikai kihívások jól leírják a projekt természetét, ami igazából ’a tökéletes tűzhely létrehozása’ címet is viselhetné.

A második technikai probléma a hőszabályozást követően a fényszabályozás volt. Zseniális mérnökeink segítségével sikerült létrehoznunk egy mozgásszabályozó környezetet – továbbá egy igen kifinomult interfészt – a minden oszlopban megtalálható és a nyomtatott üveg által létrejövő, dinamikus fényforrások szabályozására.

A harmadik és egyben a legnyilvánvalóbb kihívás nem is technikai jellegű volt, hanem arról szólt, hogy hogyan formáljuk magunkat közösséggé, hiszen nagyon különböző területekről jöttünk, a csapat építészekből, formatervezőkből, mérnökökből, szoftvermérnökökből, vegyészekből, anyagtudósokból és egyéb területek szakértőiből állt. Mindenki más-más iparágakból és tudományos területről érkezett, és azért jöttünk össze, hogy létrehozzuk az új üvegnyomtatónkat, illetve annak építészeti léptékű formáját.

6. Mit szeretne: mit lásson, érezzen, tapasztaljon a közönség Milánóban az installációjával kapcsolatban?

A fogalmat (repülni, vezetni stb.) a tárgy nélkül (repülőgép, autó stb.)

A hasznos, funkcionális tárgy helyett élményt akartunk közvetíteni; utazást autó nélkül. Azt szerettük volna átadni, hogy milyen élmény repülni vagy száguldani a csillagos éjszakában – valós jármű nélkül. A „LEXUS UGYANAKKOR” kiállításra kerékszerű fényreflexiók végtelen sorát képzeltük el, amelyet úgy szabályozunk, hogy vezesse az emberek mozgását a térben. Ez egy mindent felölelő élmény arról, hogy milyen érzés lehet holdfényben vagy a bolygók fényében fürdeni. Egy kozmikus-kausztikus tapasztalás.

A fény, az anyag és az űr lencséjén keresztül tártuk fel az „UGYANAKKOR” témát. A fényről: a fény kettős fizikai természetű: elemi részecske, UGYANAKKOR hullám. (Einstein úgy gondolta, hogy a fény egy elemi részecske (foton), és a fotonok áramlása hullám.) Azt szerettük volna, ha a kiállító térben a látogatók nem csak fejben tapasztalnák meg ezt a kettősséget, hanem át is élnék. Az üvegről: az üveg egy olyan anyag, amin visszatükröződik és megtörik a fény. Ősi, UGYANAKKOR modern. Ezen a kiállításon a 3D nyomtatással új értelmezést adunk neki. Az űrről: a fény és az anyag kombinációja remélhetőleg megteremti azt az érzetet, hogy a földön állunk, UGYANAKKOR lógunk a levegőben, azt az élményt, hogy biztosítva van a stabilitás, UGYANAKKOR erőfeszítés nélkül mozoghatunk a fényben. A kausztika kozmikus formája.

A személyi adatok védelméről szóló európai rendelkezések az Ön privát szférájának védelmét szolgálják. A Lexus cookie-nak is nevezett szövegfájlokat használ, amelyek megjegyzik, hogy Ön melyik oldalakra látogatott el honlapunkon, és ott mit csinált. A Lexus kizárólag a saját honlapjára utaló cookie-kat használ, valamint olyanokat, amelyek hasznos információkat gyűjtenek az Ön számára; például megmutatják a lakóhelyéhez legközelebbi márkakereskedést, vagy az Ön által konfigurált autókat. Kérjük, engedélyezze további cookie-k használatát is, amelyek révén honlapunk még élvezhetőbbé válik az Ön számára.

COOKIE-BEÁLLÍTÁSOK